Afhangende oogleden

Wat zijn afhangende oogleden?

Het goed functioneren van de ogen hangt mede af van de positie en functie van de oogleden. Bovendien hebben de oogleden grote invloed op het uiterlijk.  De meest voorkomende afwijking bij volwassenen van de bovenoogleden is een teveel aan huid  Ook het ontwikkelen van een hangend ooglid (= ptosis) kan het zicht belemmeren of kan cosmetisch storend zijn door een asymmetrie tussen de bovenoogleden.

Bovenooglidcorrectie

Een teveel aan huid ter hoogte van de bovenoogleden kan irritatie van de ogen en verslechtering van het zicht veroorzaken. De huid van de oogleden is erg dun en gevoelig voor uitrekking. Veel mensen ontwikkelen daardoor in de loop der jaren een teveel aan huid ter hoogte van de oogleden. Daarbij kan het ook gebeuren dat vet uit de oogkas naar voren komt door verslapping van het onderhuidse bindweefsel. Dit veroorzaakt volle oogleden en/of een plaatselijke ooglidzwelling in de ooghoek aan de kant van de neus. Veroudering veroorzaakt daarnaast soms ook een lagere positie van de wenkbrauw.

Een bovenooglidoperatie kan om medische of cosmetische redenen uitgevoerd worden. De klachten kunnen bestaan uit:

• een zwaartegevoel op de oogleden
  • beperking van het bovenste gezichtsveld doordat de huid over de ooglidrand hangt
  • problemen bij het aanbrengen van make-up
  • huidproblemen ter hoogte van de huidplooien oogleden en ooghoeken
  • cosmetische problemen

Een bovenooglidcorrectie kan een uitkomst bieden.

bovenooglidcorrectieVOOR

bovenooglidcorrectie naNA

Ptosiscorrectie

Een bovenooglidptosis is een aandoening waarbij het bovenooglid naar beneden is gezakt. Hierdoor kan het zicht belemmerd worden of kan een cosmetisch storende asymmetrie tussen de bovenoogleden ontstaan. Een hangend ooglid (= ptosis) dat op volwassen leeftijd ontstaat is meestal het gevolg van het losraken van de aanhechting van deze spier in het ooglid, of van uitrekken van het pezige deel van de levatorspier. Op zich functioneert de spier dus goed, maar de verbinding tussen de spier en het ooglid is verslapt. Deze afwijking kan gecorrigeerd worden door de spier weer vast te hechten aan de bindweefselplaat in het ooglid. Deze operatie kan best onder plaatselijke verdoving worden verricht, omdat tijdens de operatie de hoogte van het ooglid moet worden beoordeeld. Wanneer er tevens een teveel aan huid in het bovenooglid aanwezig is moet dit tegelijkertijd worden gecorrigeerd, anders hangt de huid na de operatie over de rand van het ooglid heen.

PtosiscorrectieVOOR

PtosiscorrectieNA