XEN Stent

XEN Stent voor glaucoom (AbbVie®)

Wat is een XEN Gel Stent?

Dit is een klein gelatineachtig buisje dat slechts 6mm lang is en zo dun als een haar. Het wordt met een fijn naaldje in het oog gebracht, via een korte operatie:
Dit buisje (of ‘stentje’) blijft ter plaatse. Hierdoor kan het overtollige vocht in de oogbol (=vocht dat zorgt voor een verhoogde oogdruk) afgevoerd worden, om zo de oogdruk te verlagen. Deze operatie zal uw zicht niet verbeteren, enkel trachten te stabiliseren.

Hoe verloopt de operatie?

Bijna altijd gebeurt dit onder lokale verdoving (=via druppeltjes in het oog). De ingreep doet meestal geen (of zeer weinig) pijn. De patiënt moet niet nuchter blijven voor de ingreep, aangezien hij/zij niet in slaap moet. Wel moeten bloedverdunners ongeveer 1 week voor de operatie gestopt worden, in overleg met de huisarts.

Wat zijn de mogelijke risico’s van deze ingreep?

Bij elke ingreep bestaat er een (kleine) kans op complicaties. De belangrijkste zijn: mogelijke (kleine) bloeding in het oog, mogelijke infectie, tijdelijk te lage oogdruk nadien, verergering van cataract na de ingreep. Wij doen er natuurlijk alles aan om deze risico’s zo veel mogelijk te beperken.  Daarnaast is het normaal dat het zicht een tijdje minder goed is na de operatie; het herstelt langzaam weer, maar dit kan enkele weken duren.

Waaruit bestaat de nazorg na de ingreep?

Meestal kunnen glaucoomdruppels nadien gestopt worden in dit oog. Men moet wel gedurende minstens 2 maanden cortisone druppels gebruiken na de ingreep, om littekenvorming te beperken; anders kan de stent verstoppen. Na de operatie moet men een tijdje voorzichtig zijn met persen, bukken, (en) heffen en mag men niet in het oog wrijven. Er zijn 3 controles voorzien bij ons na de ingreep (na 1 dag, na 1 week en na 1 maand). Soms is het nodig om na enkele weken/maanden de stent terug ‘vrij te maken’ indien er veel littekenweefsel rond gevormd is (want dit littekenweefsel verhindert de afvoer van oogvocht, waardoor de oogdruk terug stijgt). Regelmatige controles bij een oogarts blijven levenslang noodzakelijk.